بیشتر راهکار هایی که برای درمان کودکان چاق استفاده می شود بر ضرورت شمارش کالری و ورزش تاکید دارند. اما یک پزشک متخصص کودکان بر شیوه ای نوین تاکید دارد که " هوشمندانه غذا خوردن "  نامیده می شود

به گفته دکتر لنا لیو، پزشک بیمارستان تخصصی کوکان در سیاتل، " هوشمندانه غذا خوردن" بسیار مشابه روش " غذای سالم خوردن" است.  تمرکز این شیوه به غذایی که میخوریم و واکنش بدن ما به آن  معطوف است.  این روش به ما این امکان را می دهد که به گرسنگی،  سیری و پیوندهای عاطفی با غذاها و عادت های غذاییمان توجه کنیم. در حقیقت این روش بر نکات مثبت – بجاب نکات منفی- تمرکز کرده است.  لازمه آن فکر کردن در مورد چرایی و زمان غذا خوردن و بازخورد آن در پیوند احساسی شما با غذا است.

آیا شما هم در هنگام استرس زیاد یا برای پذیرایی به خوردن غذا روی می آورید؟ آیا فرزند شما هنگام مشاهده آگهی های بازرگانی در آشپزخانه به دنبال خوراکی است ؟

پاسخ بهتر به عادات غذایی خانوادتان به شما این امکان را می دهد که در زمانی که واقعا گرسنه نیستید، به آلترناتیو های دیگری به غیر از خوردن فکر کنید. وی  همچنین با اشاره به گسترش تدریجی احساس گرسنگی در بدن، عادت های غذایی  احساسی را سریع و ناگهانی دانست.  دکتر لیو پیشنهاد کرد که این تفاوت را درک کرده و به کودکان خود نیز بیاموزید.  او که ریاست بخش چاقی بیمارستان را نیز بر عهدا دارد به نکات دیگری نیز اشاره دارد.  به عنوان مثال، اینکه به خود آموزش دهیم که غذا برای سلامتی روحی و جسمی ضروری است و اینکه به فرزندانمان بیاموزیم غذا برای کسب انرژی ، بازی کردن، فکر کردن و رشد کردن ضروری است. هنگامی که طرز فکر ما در مورد غذا اینچنین باشد، درک تاثیر آنچه میخوریم بر سلامتمان راحت تر می شود. همچنین اینکه غذا خوردن بصورت خانوادگی و صحبت کردن در مورد امور روزمره حین صرف آن به کمتر خوردن و توجه بیشتر به آنچه میخوریم می انجامد.

وی گفت " سپردن بخشی از مسئولیت غذا خوردن به خود کودکان ارتباطات سازنده ای بین آنها و غذایی که میخورند ایجاد کرده و تحت این شرایط کودک خود از بین غذا های سالم مقدار و نوع غذای خود را انتخاب می نماید و به این ترتیب عادت غذایی کودک نیز حین رشد آن تغییر می کند.. هوشمندانه غذا خوردن یک سبک زندگی است که میتواند مانع چاقی مفرط  و مشکلات ناشی از آن شود"

 

لطفاً نظر بدهید

نظرات پیشین